THE BEST OF ETIUDA&ANIMA 2017 VOL. 1

Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima jest najstarszym w Polsce festiwalem filmowym konfrontującym osiągnięcia studentów szkół filmowych i artystycznych z całego świata oraz dorobek twórców animacji artystycznej – zarówno profesjonalistów, studentów, jak i realizatorów niezależnych. Centralnym, corocznym punktem imprezy są dwa tytułowe konkursy, w ramach których przyznaje się: w rywalizacji studenckiej obejmującej etiudy fabularne i dokumentalne – Złote, Srebrne i Brązowe Dinozaury oraz Specjalnego Złotego Dinozaura dla najlepszej szkoły filmowej festiwalu, zaś w rywalizacji twórców animacji – Złote, Srebrne i Brązowe Jabberwocky i dodatkowo Specjalnego Złotego Jabberwocky’ego dla najlepszej animowanej studenckiej etiudy festiwalu. Czas całkowity: 81’55”

Program projekcji: 

„O MATKO!” | reż. Paulina Ziółkowska | Polska 2017 | 12 min 15 s.
Matka i syn wciąż zamieniają się rolami: raz to matka pełni swą prawdziwą funkcję, innym razem syn dorośleje i opiekuje się nagle niedojrzałą matką. Układ działa bez zarzutu do czasu, kiedy chłopak decyduje się wyrwać spod spódnicy nadopiekuńczej rodzicielki i zacząć samodzielne życie.

„DOM JEŻA” | reż. Eva Cvijanovic | Kanada, Chorwacja 2017 | 10 min.
W bujnym, pełnym życia lesie mieszka jeż. Cieszy się ogólnym szacunkiem, ale jego przywiązanie do własnego domu irytuje pewną czwórkę drapieżników, którzy decydują się na bezpośrednią konfrontację.

„MOJE ZDJĘCIE” | reż. Dennis Tupicoff | Australia 2017 | 10 min 48 s.Jestem bobasem siedzącym na podwórku naprzeciwko skrzynkowego aparatu z lat 50. Jestem dzieckiem budzącym się w trakcie filmu noir o człowieku z góry skazanym na przegraną. Mój umysł przeskakuje między przeszłością a teraźniejszością, we wspomnieniach i snach. Mężczyzna umiera. Zostaje zrobione zdjęcie. Klik! Idę do domu, szybko zasypiam.

„LIST MIŁOSNY DO ZMYŚLONEGO” | reż. Rachel Gutgarts | Izrael 2017 | 6 min 05 s. 
Samotny spacer do domu przeplata się z podwodnym światem fantazji. Połączenie rzeczywistości i wyobraźni jest przedstawione w liście miłosnym zaadresowanym do wyimaginowanego idealnego mężczyzny. Film animowany wykonany w unikatowej technice sitodruku.

„POŁĄCZENIE - CHILLY GONZALES & PEACHES” | reż. Patrick Doyon | Kanada 2016 | 4 min 42 s.
To powszechnie znany fakt: przeciwieństwa się przyciągają. Posiadający klasyczne wykształcenie muzyczne Chilly Gonzales oraz rockowa prowokatorka Peaches dają z siebie wszystko, gdy spotykają się po raz pierwszy podczas piwnicznego jam session. Pochodzący z przeciwległych biegunów bohaterowie odnajdują wspólny język i stają się gotowi do wymiany wzajemnych muzycznych doświadczeń. Czasami ze zgniłego jabłka może wyrosnąć nowe solidne drzewo.

„NOTATKI O MONSTROPEDII” | reż. Kōji Yamamura | Japonia 2017 | 6 min 10 s.
Animowane archiwum wymyślonych potworów napisane przez fikcyjnego monsterologa w średniowiecznej Europie. Praca prezentuje zwyczaje potworów, wykorzystując ruch inspirowany krótkimi frazami, takimi jak „Smak łez”, „Poskromiona dzikość”, itd.

„KREW KRÓLIKA” | reż. Sarina Nihei | Wielka Brytania 2017 | 4 min 42 s.
Dziewczyna, która straciła coś cennego, spotyka królika.

„SOG” | reż. Jonatan Schwenk | Niemcy 2017 | 10 min 14 s. 
Po powodzi niektóre ryby utykają na starych drzewach. Bojąc się śmierci, głośno krzyczą. Obudzeni hałasem mieszkańcy pobliskiej jaskini nie są zadowoleni z nieoczekiwanego zgromadzenia...

„9 SPOSOBÓW NA NARYSOWANIE CZŁOWIEKA” | reż. Sasha Svirsky | Rosja 2017 | 6 min 29 s. Dziewięć krótkich i zaskakujących historii mówiących nam o tym, w jaki sposób można przedstawić osobę. Łącząc abstrakcję, kolaż oraz animację rysunkową, autor zaprasza nas do spontanicznych i niesystematycznych badań nad potencjałem animacji i wprowadza nas w świat niespożytej wyobraźni.

„NIC SIĘ NIE DZIEJE” | reż. Michelle i Uri Kranot | Dania, Francja 2017 | 11 min 50 s. 
Na przedmieściach panuje przenikliwe zimno. Pomimo tego tworzy się tu jednak zbiegowisko. Przyglądam się ludziom formującym szereg na horyzoncie. Wszyscy na coś czekamy. Jednak nic się nie dzieje... Zebraliśmy się, by stać się świadkami wydarzenia. By dać się zobaczyć. Uczestniczyć w spektaklu oglądania i bycia oglądanym.