Wszystko co chcielibyście wiedzieć o grach video ale boicie się zapytać. Podcast przeznaczony dla miłośników gier video, ale i szeroko rozumianej popkultury. Piotr „Picik” Maciantowicz wraz z gośćmi dyskutują o świeci elektronicznej rozrywki, który wciąż dla wielu jest miejscem nieodkrytym i bagatelizowanym. W grach video każdy znajdzie coś dla siebie. Nasz podcast pomoże w tych poszukiwaniach.
Odcinek jest zapisem Masterclass Łukasza Szałankiewicza, który odbył się w 14 międzynarodowego festiwalu filmów animowanych ANIMATOR
Figura monstrum w grach wideo, i nie tylko, jest nader popularna i produktywna. Nierealne monstrum z filmu i gry wideo przekracza granice dosłowności i staje się nośną metaforą opisującą świat realny, ludzi i ich emocje. Monstrum jako figura strachu, zagrożenia, obcości to zaledwie wyimek znaczeń, które popkultura na nowo odkrywa i rozwija. Prowadzący spotkanie przedstawią historię obecności, tropy i ewolucję postaci w grach wideo - starszych i współczesnych.
Łukasz Szałankiewicz - Artysta dźwiękowy, członek Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. W swojej pracy skupia się w równej mierze na sferze wizualnej i muzycznej. Jego działalność artystyczna oscyluje także wokół interaktywnych instalacji. Posiada wieloletnie doświadczenie kuratorskie. Jest współtwórcą wydawnictwa i platformy Audiotong. W latach 2016-2017 pracował jako kurator projektów specjalnych, ze szczególnym naciskiem na promocję gier komputerowych oraz mediów interaktywnych, w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku. Zajmuje się zagadnieniami audio w mediach interaktywnych w poznańskim Collegium Da Vinci.
„Wojna, wojna nigdy się nie zmienia”, tymi słowami rozpoczyna się gra, którą zapoczątkowała jedna z najpopularniejszych marek świata gier wideo. Mowa o grze Fallout, która jest reprezentantem bardzo popularnego ostatnio nurtu postapo, czyli gier osadzonych w postapokalitycznym świecie. Wydarzenia, które doprowadziły do apokalipsy mogą być różne, ale jedno jest pewne - ludzi fascynuje rzeczywistość po wielkiej katastrofie. Skąd ta fascynacja, jakie są rodzaje dystopijnych światów i dlaczego jest to tak fascynujący temat? O tym porozmawiamy z ekspertem.
Gościem odcinka jest Paweł „Paszko” Matuszak miłośnik szeroko pojętej fantastyki, w szczególności inspirowanej Falloutem czy Mad Maxem. Aktywny działacz Klubu Fantastyki Druga Era, kiedyś organizator festiwalu Pyrkon. Aktualnie jest organizatorem festiwalu miłośników kultury postapokaliptycznej „Łyżkon”.
Muzyka jest nierozłącznym elementem każdego dzieła audiowizualnego, a gry wideo bez wątpienia do takich należą. Podobnie jak w przypadku filmów bardzo często nie zdajemy sobie sprawy jak bardzo ważna jest muzyka, w jaki sposób buduje klimat rozgrywki i jak sama muzyką można podbić emocjonalny aspekt każdej gry. W odcinku dowiemy się jak bardzo istotna jest muzyka w grach, dlaczego za tworzenie muzyki do gier zabierają się najwybitniejsi kompozytorzy, jak dziwnie byłoby bez niej i których soundtracków możemy posłuchać z winyla. Gościem odcinka jest Paweł Dembowski z portalu gamemusic.pl
Świat gier planszowych przeżywa właśnie rozkwit. Powstaje coraz więcej gier i coraz więcej z nich dostępne jest na polskim rynku. W odcinku postaramy się wyjaśnić czym są gry planszowe i jakie są ich historyczne początki. Dowiemy się jakie rodzaje gier planszowych dostępne są na rynku i dlaczego nazwa „planszowe” jest nie do końca adekwatna. Dlaczego gry planszowe są świetną rozrywka dla każdego i po prostu warto w ten świat wejść. Gośćmi odcinka są Joanna Piekarska i Mateusz Hajducki, czyli ekipa GOSU, prawdopodobnie najlepszego miejsca z grami planszowymi w Poznaniu.
Jakiś czas temu miałem okazję być gościem podcastu " Jak nie zwariować? Poradnik survivalowy dla rodziców", w którym opowiadałem o tym jak wybierać gry dla dzieci, dlaczego gry nie są tak straszne jak je malują i wielu innych tematach. Zabrakło jednak wtedy konkretnych tytułów gier, w które możecie pograć ze swoimi dziećmi.
W odcinku sporo poleceń dla dzieciaków w różnym wieku. Rozpiętość gatunkowa również spora, także gwarantuję, że każdy znajdzie coś dla siebie, i duży i mały.
Żyjemy w czasach, w których żeby grać wcale nie musimy kupować gier, możemy je dostać za darmo! Obecnie zdecydowana większość gier sprzedawana jest za pośrednictwem platform dystrybucji cyfrowej. Czasy kiedy chodziliśmy do sklepu po gry dawno minęły, dla jednych to tragedia, dla drugich wygoda. Jedno jest pewne dystrybucja cyfrowa jest faktem. Platform, na których gry można kupić jest sporo, a każda z nich oferuje nieco inną zawartość.
W odcinku dowiecie się gdzie kupować, albo dostawać, gry. Kiedy warto kupić grę i dlaczego wcale nie warto się spieszyć. Jakich miejsc należy unikać i na czym polega dystrybucyjna wojna. Ostatecznie to gry i gracze są najważniejsi, a wszystko wskazuje na to, że ostatnio jesteśmy przez cyfrowe sklepy rozpieszczani.
Jakiś czas temu świat obiegła wiadomość, że UNESCO doceniło fińską i niemiecką Demoscenę wpisując je na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego. To pierwszy przypadek w historii. Czym jest ta, być może najbardziej niszowa dziedzina komputerowej sztuki? Jaki ma związek z grami? Kim są ludzie tworzący scenę i jaki to ma związek z łamaniem zabezpieczeń? O tym rozmawiamy z Łukaszem Szałankiewiczem - Artystą dźwiękowym, muzykiem. Zajmuje się zagadnieniem audio w mediach interaktywnych w poznańskim Collegium Da Vinci na Wydziale Informatyki i Komunikacji Wizualnej. To też jeden z najstarszych stażem aktywista Demosceny w Polsce.
Gry to nie tylko rozrywka, to już wiemy, ale mało kto wie, że uczelnie wyższe na całym świecie, łącznie z polskimi również tematem gier wideo są mocno zainteresowane. Jakby nad tym dłużej pomyśleć to nic w tym dziwnego, w końcu gry wideo są największym sektorem rozrywki. Dlaczego więc nauka jest nieco spóźniona w badaniach nad grami, co właściwie się bada? Jakie aspekty gier są ciekawe dla badaczy i w końcu gdzie można pograć na zajęciach?
O tych tematach i wielu innych porozmawiam z dr Joanną Sikorską, adiunktem w instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM. Na co dzień zajmuje się groznawstwem (how cool is that! :) i oczywiście jest gamerką.
Fanboy i Fangirl to pojęcia, które określają osoby wkręcone w jakiś temat maksymalnie. W środowisku gier wideo te tematy przewijają się nad wyraz często. Taki fanów posiadają firmy produkujące gry, ale również sprzęt. Jaki wpływ mogą mieć fani na proces powstawania gry. Jak bardzo deweloperzy liczą się ze zdaniem fanów, no i wreszcie czy zjawisko fanboizmu może być groźne. Gościem odcinka jest Jan Kaczmarek – fanboy firmy Blizzard, koreanista i miłośnik kultury azjatyckiej, grafik komputerowy i specjalista od brandingu. Współpracował przy tworzeniu kilku aplikacji i gry mobilnej.
Obecnie około 60% wpływów z branży gier wideo dostarczają gry mobilne. Przede wszystkim gry, w które gramy na smartfonach, ale nie tylko. W odcinku poznacie historię gier „przenośnych” i dowiecie się dlaczego to taki wielki biznes. Dlaczego duża część graczy gardzi tymi grami i jaka przyszłość czeka popularne mobilki. Dowiecie się też oczywiście w co warto pograć na smartfonach. Jako bonus kilka słów o kulturze grania w Azji. Gościem odcinka jest Jan Kaczmarek – Koreanista i miłośnik kultury azjatyckiej, grafik komputerowy i specjalista od brandingu. Współpracował przy tworzeniu kilku aplikacji i gry mobilnej.